Missie en visie
Missie van de school
Binnen de kaders van de missie, visie en het strategisch beleidsplan van MOVARE formuleert elke school zijn eigen missie en visie. Het begrip missie heeft te maken met ons bestaansrecht. Waarom doen we wat we doen? Waarvoor staan we? Wat zijn onze waarden? Waarom zijn we er en wat willen we met ons onderwijs betekenen voor de buurt, de regio en de samenleving als totaliteit? Wij hebben de kern van onze missie in de volgende zin gegoten:
Binnen de kaders van de missie, visie en het strategisch beleidsplan van MOVARE formuleert elke school zijn eigen missie en visie. Het begrip missie heeft te maken met ons bestaansrecht. Waarom doen we wat we doen? Waarvoor staan we? Wat zijn onze waarden? Waarom zijn we er en wat willen we met ons onderwijs betekenen voor de buurt, de regio en de samenleving als totaliteit? Wij hebben de kern van onze missie in de volgende zin gegoten:
"Met ons onderwijs spreken we elke leerling aan op zijn niveau, zijn talenten en zijn verantwoordelijkheid. Hoe een leerling zich daarbij voelt en hoe hij omgaat met zijn omgeving krijgt onze aandacht.".
Daarmee geven we krachtig aan hoe wij vinden dat je naar kinderen moet kijken. Kinderen zijn uniek en oorspronkelijk met verschillende talenten (en dus behoeften). Daar past onderwijs bij waarin elk kind de leerweg vindt die het meest natuurlijk aansluit bij zijn/haar mogelijkheden en talenten. Hoge verwachtingen van kinderen op cognitief gebied, maar ook op sociaal-emotioneel gebied zijn hierbij van groot belang.
Ons doel is dan ook om onderwijs te geven dat:
recht doet aan de eigenheid van kinderen,
kinderen helpt hun eigen leven vorm te geven,
kinderen leert samen te leven,
uit de leerlingen haalt wat er in zit,
investeert in wat een leerling kan bereiken.
recht doet aan de eigenheid van kinderen,
kinderen helpt hun eigen leven vorm te geven,
kinderen leert samen te leven,
uit de leerlingen haalt wat er in zit,
investeert in wat een leerling kan bereiken.
Visie van de school
Visie heeft te maken met beelden en verwachtingen richting toekomst. Waar gaat het heen? Waar gaan wij heen? Hoe zien we ons zelf in de komende jaren? Welke kant willen wij als school opgaan? Wat willen we bereiken?
De uitgangspunten:
Kinderen sturen (in toenemende mate) hun eigen leerproces en kiezen (binnen kaders) eigen leerinhouden.
De motivatie en nieuwsgierigheid van kinderen is uitgangspunt voor het leren.
Leren is ontdekken van jezelf en de wereld om je heen.
Leren is betekenisvol, gericht op maatschappelijke relevantie, het resultaat doet er toe
Een duurzame toekomst kan het beste worden gerealiseerd door de jeugd de kans te geven om te leren over thema's die er nu en straks echt toe doen (Opeduca)
Verschillen zijn vanzelfsprekend
Didactische principes:
Leerlingen werken met leermethodes en onderzoeksvragen.
Leerlingen werken alleen of samen (samen leer je meer dan alleen).
Er is aandacht voor het leerproces: hoe leer je, wat kan je, ga je vooruit (reflectie-gesprekken; leerling-volg-jezelf systeem)?
Het onderwijs vertrekt vanuit aanbod of vanuit eigen vragen, instructie en aanbod van kennis sluit daarbij aan.
Vanuit de kerndoelen worden er leer- en ontwikkelingslijnen opgesteld.
Evaluatie van het geleerde vindt plaats in portfoliogesprekken tussen leerkracht en kind.
Kennisdoelen worden gevolgd met regelmatige toetsen.
Onderwijs op maat (differentiatieniveaus).
Schoolorganisatie:
Basis(thuis)groepen met een vaste leerkracht , maar leerlingen brengen niet de hele dag door in die groep en met die leerkracht, ze kunnen kiezen voor andere leerlingen en leerkrachten.
Grote werkruimtes waar leerlingen zelfstandig werken onder begeleiding van meerdere leerkrachten, naast instructieruimtes en werkateliers.
Leerkrachten hebben twee rollen: begeleiden bij zelfontdekkend leren en geven van specifieke instructie en training.
Leerkrachten werken samen in units.
Leerkrachten kunnen zich specialiseren.
Niet de methode, maar leerkrachten bepalen inhoud, organisatie en didactiek.